A mentális edzés pont olyan fontos, mint a testi

Pontosan mi is az önismeret? Miért jó, ha időt szánok saját magam megismerésére?

Az önismeret röviden abból áll, hogy felismered a saját érzéseidet, és megtanulod őket kommunikálni. Gyakori helyzet, hogy nehézséget okoz elmondani, pontosan mi is játszódik le benned. „Rosszul voltam”– mondod. De hogy voltál rosszul? Szorongtál? Szomorú voltál? Elkeseredett? Dühös? Csalódott?

Hogy pontosan tudd, mit érzel, azért is hasznos, mert egy párkapcsolatban támpontot ad a másik félnek. Hiszen ha csak annyit mondasz: „rosszul érzem magam”, abból még nem biztos, hogy érti is a másik, mi a bajod. De ha egy vita kapcsán el tudod mondani, hogy: „most dühös vagyok rád”, akkor a párod máris jobban érti, mi zajlik benned.

Sokkal könnyebb lesz a kommunikáció, és saját magad számára is hasznos, mert ebből már ki tudsz indulni.

A „rosszul vagyok” egy elég átfogó állapot, ami meglehetősen távol áll saját magad megértésétől.

Felismered a feszültséged, rájössz, miből fakadhat, és megtanulod kontrollálni vagy hatékonyabban kezelni

Idézz fel egy helyzetet, amikor nagyon ideges voltál. Ilyenkor hajlamosak vagyunk másokat okolni, vagy éppen az időjárást, ha semmi más nincs, amire foghatnánk. Fontos lépés, ha megállsz egy pillanatra, és konstatálod, hogy „hééé, én most dühös vagyok, csalódott és elkeseredett. Vajon mennyi az én részem ebben a helyzetben, hogy ennyire dühös lettem?”

Önmagad megismerésének következő lépése, ha tudod, mik azok a helyzetek, amelyekben hamar képes vagy feszültté válni. A benned keletkező érzésekért, és azért, hogy ezekkel mit kezdesz, már te vagy a felelős.

Ha rájössz, hogy hol vannak a gyenge pontjaid, és melyek azok a pillanatok, amelyek hamar megérintenek, aztán pedig átgondolod, hogy vajon miből fakadnak, valamint kiadod magadból, és megéled az eredeti helyzethez kapcsolódó érzéseidet, akkor – idővel – sokkal könnyebben kezeled majd ezeket is.

Amikor ideges leszel, az érzéseid sokszor nem is az aktuális helyzetnek szólnak, hanem egy korábbi fontos élményre rezonálnak, aminél valamiért ott ragadtál, és újra meg újra átéled annak fájdalmát.

Az önismeret mellett szól, hogy általa felismered a saját igényeidet és határaidat, így képes leszel ezeket kommunikálni mások felé.

Mondhatsz nemet anélkül, hogy önzőnek éreznéd magad

Gyakran fájdalmas és nehéz az a felismerés, hogy szíved szerint például az egyik hozzád közel álló személlyel épp nem szeretnél találkozni, de nem azért, mert nem szereted, csak most máshoz van kedved. Ehhez jogod van, ezt meg szabad élni. „Nem mondhatok nemet, mert akkor nem fognak szeretni. Ha nem segítek, azt fogják gondolni, hogy önző vagyok. Az én dolgaim nem olyan fontosak, szívesen megcsinálom inkább másét” – gondolod.

Pedig haragudhatsz az anyádra, a gyerekedre vagy bármely közeli hozzátartozóra. Jogod van hozzá, ez természetes, és ettől még nagyon is szereted őket. A saját határaid megtapasztalásához ugyanis hozzátartozik az is, hogy kivel mit osztasz meg magadból. Mire használod a szabadidőd, kinek a problémáját hallgatod meg és meddig, és mikor jelzed, ha neked fáj valami.

Nagyon fontos a saját igényeid felismerése egy barátságban vagy párkapcsolatban, és annak realizálása, hogy számodra mik a prioritások.

A saját igényeid megismerése nélkülözhetetlen egy minőségi kapcsolat életben tartásához.

Saját magad legjobb barátja lehetsz – képessé válhatsz arra, hogy szeresd magad

Saját magad megértése és elfogadása: ez az önismeret egyik célja. Ahelyett, hogy szapulod magad (ahogy esetleg ténylegesen szapultak kiskorodban), légy megértőbb és türelmesebb magaddal. Ha egy barátod mesélné el azt a helyzetet, amiben te vagy éppen, vele is ennyire kíméletlen lennél, mint önmagaddal? Legtöbbször nem. Hatalmas előrelépés, ha képes vagy megérteni, hogy bizonyos helyzetekben jelenleg csak így tudsz reagálni. Lehet, hogy még azonnal sírni kezdesz, ha kibillensz az érzelmi egyensúlyból, de ezt már felismerted. Most még ez van, de szép lassan majd el tudod mondani, ilyenkor mi is zajlik benned valójában.

Felismerheted és átláthatod a családod működését és a transzgenerációs örökségeidet

Jobban rálátsz a párkapcsolatodra, szülői mintáidat tudatosíthatod. A felmenőink, a szüleink élete és kapcsolati mintái hatással vannak ránk és a kapcsolatainkra. Ahogy ők kommunikálnak, ahogy a konfliktusaikat megoldják, vagy éppen ahogy kifejezik, illetve nem fejezik ki az érzéseiket, az meghatározza a mi életünket is. Ha ezeket átlátjuk, és tudatosítjuk magunkban, könnyebb lesz az esetleges szelektálás. Mi az, amit szeretnék hasonlóan csinálni a párkapcsolatomban, vagy épp a saját szülői szerepemben, és mi az, amit nem?

Más kérdés, hogy vannak olyan zsigeri reakcióink, amelyek szintén a szüleinktől, illetve távolabbi generációkból jönnek, és szinte eltüntethetetlenek. Ezeket idővel halkítani tudjuk, és gyengíthetjük a ránk gyakorolt hatásukat.

Az önismerettel gyakorlatilag útmutatót kapsz saját magadhoz

Megélheted az elnyomott érzéseidet, hangot és formát adhatsz nekik.

Megtanulsz sebezhetőnek lenni. Adott helyzetben fel mered vállalni a gyengeségeid, hiszen már nem fájnak, nem mardosnak. Lehet és tudsz is róluk beszélni. Hiteles leszel, vállalod magad úgy, ahogy vagy. Képes leszel bizalmi kapcsolat kialakítására és fenntartására, megéled a pozitív és a negatív érzéseket is.

Megtanulod kezelni magad a nehezebb helyzetekben is, és képessé válsz aktívan tenni magadért. Az aktív lét, azaz, ha teszel magadért, önbizalmat és jobb közérzetet ad. Képes leszel felelősséget vállalni a tetteidért, érzéseidért, fel mered vállalni az igényeidet, és adott esetben nemet is tudsz mondani valamire.

Azonban egy dolgot még tudnod kell: az önmagaddal való munka élethosszig tartó folyamat. Bármennyit is dolgozol magadon, nincs olyan, hogy kész állapot. Viszont egy idő után nemcsak a pszichológus segítségével ismerheted fel az érzéseidet, hanem bárhol, bármikor. Persze csak akkor, ha akarod, és elfogadod azt, hogy ez az út végtelen. És ne felejtsd el, hogy „a leghosszabb út is egyetlen lépéssel kezdődik”.

A cikk eredetileg a wmn.hu oldalon jelent meg.